سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قیمت میم کوین ها به چه عواملی بستگی دارند؟

نظر

در یک سال گذشته، با رشد قیمت بیت کوین و ارز‌های دیجیتال، چهره‌های جدیدی وارد این بازار شدند و فرهنگ این حوزه تا حدودی تحت‌تأثیر قرار گرفته است. رشد سرسام‌آور قیمت میم کوین‌هایی مانند شیبا اینو در چند ماه اخیر، باعث شده است تا برخی از اعضای جامعه ارز دیجیتال به سرمایه‌گذاری در این توکن‌ها روی بیاورند. اما آیا ظهور این توکن‌ها که عمدتاً کاربرد خاصی هم ندارند، می‌تواند برای رشد اکوسیستم ارز‌های دیجیتال مفید باشد؟

 

به گزارش کوین تلگراف، سال 2021 تا به اینجای کار سال جهش بازار ارز‌های دیجیتال بوده است. عرضه اولین صندوق قابل‌معامله در بورس (ETF) بیت کوین تاریخ آمریکا، نشانه‌ای برای تبدیل‌شدن ارز‌های دیجیتال به یکی از جریان‌های اصلی اقتصاد است و می‌تواند سطح دسترسی سرمایه‌گذاران به این کلاس دارایی را افزایش دهد.

 

ورود اعضای جدید به بازار ارز‌های دیجیتال در طول سال 2021، تأثیر عمیقی بر فرهنگ کلی این اکوسیستم گذاشته است. در این مدت آرمان‌هایی مانند حفظ حریم خصوصی و برخورداری از یک ابزار ذخیره ارزش قابل‌اعتماد، با روی کار آمدن میم کوین‌ها کمی به حاشیه رفت. اکنون استفاده از میم‌های مشهور برای ابراز احساسات، در جامعه ارز دیجیتال توییتر فراگیر شده است؛ جایی که کاربران هر روز به هم «صبح بخیر» می‌گویند و با احترام خاصی یکدیگر را «سِر» صدا می‌زنند.

 

اکنون، اما میم کوین‌هایی مانند دوج کوین و شیبا اینو که با تصاویر سگ‌ها و حیوانات خانگی مشهور شده‌اند، بار دیگر توجه سرمایه‌گذاران بازار ارز‌های دیجیتال را به خود جلب کرده‌اند و این موضوع طرفداران افراطی بیت کوین را تا حدی آزرده‌خاطر کرده است. دیگر حتی رسانه‌های خبری مرجع هم نمی‌توانند از صحبت کردن درباره رشد فرهنگ میم کوین‌ها اجتناب کنند.

 

ورود اعضای جدید به بازار ارز دیجیتال در حال تغییردادن چشم‌انداز این اکوسیستم است و در ادامه این مطلب هم قصد داریم چگونگی تغییر فرهنگ جامعه ارز دیجیتال و تأثیرگذاری میم کوین‌ها بر این بازار را مورد بررسی قرار دهیم.

 

تغییر رفتار بازار از زبان گوگل

 میان ارز‌های مطرح بازار، دوج کوین تا به اینجا بیشترین میزان جستجوی سال 2021 آمریکا را به خود اختصاص داده است و در مقایسه با بیت کوین که در رده دوم قرار گرفته، 2.3 میلیون بار بیشتر جستجو شده است.

 

دوج کوین و شیبا اینو همچنان می‌تازند

 

10 ارز برتر بازار که بیشترین جستجوی ماهانه را در سال 2021 داشته‌اند

 

ارز دیجیتال دوج کوین پیش از جهش بازار در سال 2017، به‌عنوان یک شوخی با تصویر مربوط به یک سگ نژاد قیمت لحظه ای شیبا اینو دوست‌داشتنی وارد بازار ارز‌های دیجیتال شد.

 

دوج کوین تا همین اواخر توسعه و به‌روزرسانی‌های بسیار محدودی را تجربه کرده بود و هیچ نقشه راهی برای آینده این این ارز دیجیتال وجود نداشت. در سال 2021 اما، جامعه ارز دیجیتال بار دیگر این پروژه را احیا کرد و قیمت آن را از زیر 0.01 دلار به اوج 0.738 دلاری رساند و حمایت‌های ایلان ماسک هم جایگاه این میم کوین را تا حدی تثبیت کرد. موفقیت دوج کوین در ادامه باعث شد تا تیم‌هایی با هدف به روزرسانی و افزودن قابلیت‌های جدید به شبکه این ارز دیجیتال تشکیل شود.

 

در رده‌بندی برترین ارز‌های بازار از نظر حجم جستجوی سالانه در ایالات متحده، شیبا اینو در رده چهارم قرار گرفته است. با اینکه قیمت و محبوبیت این میم کوین تا آوریل (فروردین) سال جاری افزایش معنی‌داری را تجربه نکرده بود، توانسته بسیار از پروتکل‌های لایه اول و پروژه‌های فعال در حوزه امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) را پشت سر بگذارد و پایین‌تر از بیت کوین و اتریوم در رده چهارم قرار گیرد.